Bra chef Vs Erfarenhet

 En av sakerna som står överst på önskelistan avseende min karriär är att jag vill ha en bra chef. En chef som ser mig för den jag är. En chef som är provokativ och som värnar om min utveckling. En chef som har fattat poängen med att lyfta sina anställda för att på så vis lyfta sig själv. En chef som får mig på rätt spår när jag är ute och cyklar. En chef som får mig att tänka i nya banor. Jag har haft en bra chef i mitt liv och det var när jag var 19 år och jobbade på Apoteket. Hon var alltid positiv, såg alla hennes anställda och var grymt driven.

Ofta när man läser karriärråd står det att en av nycklarna till en lyckosam karriär är just en bra chef. Jag pratade om detta med en vän igår. Min vän vara av samma uppfattning om att en bra chef kan ha stor betydelse.  Samtidigt utmanade han tanken och frågade vad som är mest avgörande en bra chef eller erfarenhet. Då ingen av oss varken har en bra chef eller någon vidare lång arbetslivserfarenhet hade vi givetvis inte svaret. En intressant tanke är dock, att en bra chef kan vara viktig i början av karriären då erfarenhet saknas. Medan när man har erfarenhet är behovet inte lika stort. Eftersom man då har kunnat skaffa sig en större tilltro tills sin egen förmåga och förhoppningsvis kan sin sak.

Svaret återstår att se med erfarenheten.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0