När är ett misslyckande ett misslyckande?

Alla människor gör misstag i livet, små som stora. Jag har tidigare skrivit här på bloggen att jag ska nå mina karriärdrömmar genom att;

1.       Drömma, våga, göra

2.       Arbeta HÅRT!

3.       Förändra de sakerna hos mig själv som är nödvändiga

4.       Tro på mig själv och kämpa trots motvind

5.       Lär av andra och mina misstag

Dessa fem tillvägagångssätt skrev jag ner för cirka 3 år sedan. Jag ska ärligt säga att jag inte lyckats leva efter alla men är på god väg. Dock bör jag ta fram och läsa dem lite oftare för att ständigt bli påmind. En av punkterna som jag behöver jobba på och som jag har fått i uppgift av coachen är att fundera över är hur man kan göra ett misslyckande till en framgång. När är ett misslyckande ett misslyckande egentligen? Jag har tänkt väldigt mycket på detta. Jag har en period i mitt liv som jag ser som ett misslyckande. Det stör mig enormt mycket att jag inte bara kan lämna det bakom mig, gå vidare och se att det jag lärt mig kommer vara nyckel till min framtida framgång.

Kanske är det så att ett misslyckade är ett misslyckande om man låter det vara just ett misslyckande? Är man klok nog att inse att man faktiskt lärt sig något av det som gick fel, är det kanske inte längre ett misslyckande. Då har misslyckandet blivit en lärdom och en lärdom är alltid en framgång. Jag vet att det är precis så här och det var därför jag skrev för tre år sedan att jag skulle lära mig av mina misstag. Ändå sitter jag här och tycker fortfarande att perioden i mitt liv var ett misslyckande. Jag har fortfarande svårt att se det positiva i det hela. Vad jag måste göra är helt enkelt att sätta mig ner och fundera på vad jag egentligen lärde mig under den här perioden.  För något måste jag ju ha lärt mig? Om inte annat ska jag lära mig att hålla överenskommelsen med dig själv om de fem tillvägagångssätten för att nå framgång.  

På post- it lapparna har jag skrivit frågor som jag har fått i uppgift att svara på av min karriärcoach. Frågorna gäller just den perioden i mitt liv som jag ser som ett misslyckande.


Kommentarer
Postat av: Någon

Bra skrivet. Ett misslyckande är bara ett misslyckande i betraktarens ögon.

2010-11-11 @ 14:08:55
Postat av: Stelina

Tack, Det är så och har man den inställningen blir livet lättare.

2010-11-11 @ 23:17:59
URL: http://ontheupperedge.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0