Questions to ask

Förra veckan skriv jag om en rekryterare som tipsade om vikten av att ställa frågor vid en anställningsintervju för att på så vis visa ett genuint intresse.  Jag har funderat på vilka frågor som kan vara bra att ställa. Det viktigaste jag har kommit fram till är att ställa frågor som är relevanta för just dig. Jag skulle exempelvis fråga, hur jag får utlopp för min kreativitet och vilken grand av självständighet tjänsten kräver samt vilka utvecklingsmöjligheter som finns.  Om företaget inte ger dem svaren du vill ha är det kanske bra att fundera på om jobbet är något för dig eller inte. Annars är det bra att fråga generella frågor om företagen. Gärna inte sådant som finns på deras hemsida, då många förväntar sig att du är påläst om företaget. Nedan följer några exempel på frågor.


Vad innebär de konkreta arbetsuppgifterna?

Hur ser en ”vanlig” dag ut?

Vad är min viktigaste uppgift?

Vilka mål/förväntningar förväntats jag uppfylla?

Hur ser beslutsvägarna ut i företaget?

Vilka utvecklingsmöjligheter finns?

Hur ser ni på kompetensutveckling?

Vilken ålder och bakgrund har de som jobbar på företaget?

Hur länge har de flesta jobbat?

Vilken personalomsättning har företaget?

Hur stor är den avdelningen som är aktuell för tjänsten?

Vad har avdelningen för mål?

Finns det några ledord?

Något speciellt som pågår just eller som är på gång?

Vad är företagets övergripande mål de närmaste åren?


Det var några frågor och det finns många fler. Skulle företaget erbjuder dig en tjänst kan det vara bra att fråga om du får prata med någon tidigare anställd eller någon som är anställd av företaget idag.  På det sättet kan du kritisk granska företaget så att du kan ta ett välgrundat beslut.  Tror de flesta företagen skulle uppfatta det som väldigt positivt. De delar ju ditt intresse att det ska bli en bra rekrytering och att du stannar och trivs på företaget.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0