stanna eller gå?



Jag hade en intressant diskussion med en god vän härrom dagen. Min vän hade varit på ett nätverks mingel och träffat en headhunter som hade delat med dig av några goda råd. Ett av råden var att man endast bör byta jobb fyra gånger under ett yrkesliv. Headhunterns råd till min vän var alltså att sitta lugnt i båten och inte byta jobb vartannat år i början av karriär. Han menade att det var dumt att byta jobb 2-3 gånger i början för då förbrukar man framtida möjligheter.  Headhuntern menade att människor som byter jobb ofta skadar sin trovärdighet.

Headhunter har säker en poäng när det kommer till att företag vill ha lojala och tålmodiga medarbetare, och att byta jobb ofta visar på det motsatta. Med all respekt för denne headhunters yrkes erfarenhet, kan jag inte låta bli att vara kritisk. Hans syn känns tämligen fyrkantig och förlegad.  Det är klart att man ska tänka en eller två gånger innan man byte jobb. Är gräset verkligen grönare på andra sidan? Självfallet ska man ha tålamod för att vägar kan öppnas internt.  MEN, och detta är ett stort MEN, man kan inte bara stanna för sakens skull. Trivs man inte och har svårt att se utvecklingsmöjligheter måste man våga hoppa på nästa tåg. Man måste våga chansa för att vinna. Jag vill återigen likna vägen till drömjobbet med vägen till drömprinsen. Ibland måste man kyssa många grodor innan den förvandlas till en prins. Tänk också på hur mycket man lär sig på vägen och vad man kan bidra med till den nya organisationen.  

Vad jag dock tror man ska tänka på är att världen är bra liten. Gör alltid ditt bästa där du befinner dig, bibehåll goda relationer och avsluta saker snyggt. Du vet aldrig vem som är din nästa granne.   




Bild: http://www.exempelbutiken.se/shop/8/art8/223664/223664-origpic-51401a.jpg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0