Alternativa vägar

Hittade statistik på googel över de vanligaste webbsökningarna i Sverige. Här är 5 i topp.

1.       Facebook

2.       Youtube

3.       Blogg

4.       Google

5.       Tv


Mycket spännande att se att tre i topp är någon form av social media. Det säger en heldel om var världen är på väg och vi med den. En fråga som jag ställer mig är hur man kan utnyttja dessa medier i jakten efter den perfekta karriären.

Om vi börjar med Facebook, har jag inte alltför sällan sett att folk skriver i sin status att de letar nytt jobb. Jag har svårt att tänka mig själv göra det, men varför inte? Däremot kan det vara bra att hålla lite koll på var sina Facebook vänner jobbar. Vem vet du kanske känner någon som jobbar på ditt drömföretag. Din Facebook vän, som du förhoppningsvis även säger hej till på stan, kanske kan hjälpa dig att komma i kontakt med någon med makt på företaget. Vips har ditt CV hamnar överst i högen.

Eller varför inte göra ett personligt brev i form av en Youtube film? Det blir mer personligt och arbetsgivaren kan få en tydligare bild av din profil redan innan första intervjun. Om inte annat så visar du att du ansträngt dig och att du har en kreativförmåga. Vilket företag vill inte ha en kreativ anställd?

Om du saknar arbetslivserfarenhet eller utbildning inom en bransch du vill jobba inom kan du starta en blogg där du skriver om ämnen relaterade till branschen.  På så vis kan du visa att du besitter kunskaper och ett genuint intresse för branschens frågor. Din blivande chef kanske läser din blogg och kontaktar dig innan du hinner kontakta henne/honom.  

Headhunter titta hit!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0