Löneförhandling



Now we talk money. Jag har löneförhandlat en gång i mitt liv och det gick kepp rätt åt skogen! Men jag lärde mig vad jag INTE ska göra och vad jag BÖR göra istället. Det är egentligen inte svårt, det är inte så att du kommer få sparken eller inte få jobbet om du kommit såhär långt. Det som kan vara nyttigt att tänka på är dock att om det är första intervjun - be om att få återkomma! För säger du vad du begär och arbetsgivaren har två bra kandidater kan det vara det som gör att du ryker och står utan jobb.

Så några bra tips inför löneförhandlingen:

- Försök att inte gå in med en för låg ingångslön, det är svårt att förhandla upp den senare då många företag inte höjer så jätte mycket.

- Motivera varför du vill ha den lönen. Du kan ej enbart komma med en siffra och säga att du är värd så mycket. Varför är du värd så mycket?

- Om inte din löneförhandling gick som du ville kan du fråga om andra förmåner, friskvårdsbidrag och andra tillägg.

- Ta reda på hur företaget går, går de med vinst har de råd att höja din lön. Har företaget svåra tider, vänta då med ditt samtal med chefen.

- Kolla hur det generellt ligger med lönenivån på ditt jobb eller din bransch sån information finns på nätet! Men ge inte motivationen: "min kollega har ju..." den går aldrig hem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0