Med framgång kommer nöje!



Jag minns när jag fick mitt första jobb och min första riktiga lön som var mer än bara 900 kr som man fick under högstadietiderna. En lön som var mer än 2500 kr som man fick under universitetstiderna. Jag minns hur lycklig jag var för att jag hade jobbat ihop allting själv och fick bestämma helt själv vad jag ville göra med pengarna. Jag minns den första resan jag bokade med mina egna pengar och känslan som jag hade när jag var på den resan! Den var underbar, jag var ung och lika stor drömmare då. Jag stod högt uppe på ett berg och skrek av lycka. Jag hade aldrig varit så nöjd i hela mitt liv.

Den resan var som en liten belöning för mig själv att jag nått en bit upp på karriärstrappan. Jag hade skaffat mitt jobb helt själv och lyckats kombinera den med skolan. Och det är precis det här jag menar, man måste ha delmål för att uppnå det stora målet och man måste ha belöningar påvägen för att peppa sig själv. Resan som jag köpte till mig själv var inte något extra lyxigt men det var en belöning till mig själv, en slags bekräftelse på att jag klarat av att ordna ett jobb och fått den inkomsten jag fick för att ha råd att ta mig utanför Sverige och känna på den tropiska atmosfären över en vecka.

Mitt mål idag är att köpa en lägenhet. För att komma dit har jag satt upp delmål. Största mission i det här uppdraget är att hitta en arbetsgivare som jag trivs med. Andra är att spara mina pengar till handpenning. Tredje är att unna mig själv påvägen. Jag har inte satt upp några delmål än men jag kommer göra det så fort jag skrivit på kontraktet med min arbetsgivare!

Några saker man bör tänka på:
- Belöningen bör bestå i något du inte allt för ofta gör i ditt vardagsliv, för om det är det kommer du inte känna skillnad på din belöning och din vardag.

- Något som gör dig lycklig för att du ska få adrenalinkick att faktiskt vilja få den belöningen igen.

- Något som peppar dig till att forsätta kämpa för ditt stora mål.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0