REKLAM

Jag hörde av en bekant att Gina Tricot har vunnit mest på sin reklam av alla klädkedjor. De har alltså med deras reklam och budskap i reklamen genererat mest vinst. Jag har inga exakta siffror och ingen källa på att detta är helt sant men jag tror på mannen jag pratade med.

Hur som helst, idag såg jag Lindex reklam. Den var i princip samma som Gina Tricos, en kvinna som visar upp "dagens plagg". Jag som läst en kurs i juridik och varit i kontakt med patentverket vet att enligt patentverket kan man ej ta patent på en reklamfilm däremot finns det lagar och regler som säger att man inte får kopiera den rakt av. Lindex har inte kopierat men tycker de har samma grundidé som Gina Tricot.

Om Gina Tricot skulle anmäla Lindex och reklamen skulle sluta visas så har Lindex dragit in de intäkter de vill genom reklamfilmen innan hela anmälan och utredningen är klar. Stämmer detta? Min syn på det hela är, jag ser likheter mellan Gina Tricot och Lindex och jag gillar dem båda men bör man inte komma på sin egna grundidé?

Kolla på båda reklamfilmerna och avgör sälv, första är Gina Tricot och andra är Lindex.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0