Steget ur trygghetszonen

Ibland måste man göra saker som man tycker är riktigt jobbiga och läskiga. Detta kan vara olika saker för olika människor. Ett bra sätt att lyckas övervinna sin rädsla är att hitta motivation till varför man ska utsätta sig för det hela.

I helgen har jag hållit ett tal till min syster på hennes bröllop för 75 personer. Det var en riktig utmaning för mig. Jag har aldrig hållit ett tal för så många personer och min nervositet började långt innan jag ens börjat skriva talet. Det som motiverade mig var givetvis att jag så gärna ville hålla ett ta till min syster på hennes stora dag. Men jag lyckades också motivera mig själv genom att tänka på att jag skulle utmana mig själv och därigenom utvecklas som människa. Talet gick långt över förväntan, jag fick min syster bli rörd till tårar och lockade publiken till skratt. Det var många som kom fram efteråt och gav mig bedöm.  Jag har nu lärt mig något nytt om mig själv. Jag kan skriva och hålla tal. Det känns fantastiskt. Jag klarade något som jag oroat mig så mycket över och jag klarade det med bravur. 

Vår trygghetszon är den plats där vi känner oss säkra. Det är våra invanda mönster, det vi är vana med, som utgör trygghetszonen.  Trygghetszonen eller komfortzonen som den också brukar kallas är nödvändig för att vi ska känna oss lugna och trygga, men den håller oss också tillbaka. Den kan hindra oss från att förverkliga våra drömmar och uppnå vår fulla potential. Vi skulle kunna bli så mycket mer om vi bara vågade ta klivit in i det okända. Vi måste våga för att vinna.

Vi måste våga utmana oss själva till att göra saker vi inte gjort förut. Första gången man gör något är det alltid läskigt och svårt men övning ger färdighet. Tänk bara på hur det kände första dagen på din arbetsplats och hur du känner nu.För att växa och förändras måste vi först börja med att göra dessa förändringar i vårt tankemönster, för att sedan se dem ske i verkligheten. Vår trygghetszon är bara en mental gräns som vi behöver övervinna. Om vi tydligt visualiserar oss själva till att ha de saker vi vill ha skapas en ny bild av oss själv. Det gamla invanda mönstret känns såsmåning oacceptabel. Vi kommer till en punkt där vi måste börja agera mot vår rädsla.

Ett råd är att börja i det lilla och hitta saker som motiverar dig om det som du måste göra inte motiverar dig tillräckligt. Försök att ändra ditt tankemönster. Ett exempel annat på hur man kan göra för att göra något man tycker är läskigt är när jag skulle ta körkört. Jag var inte alls motiverad med kände att jag var tvungen. För att hitta motivationen kom jag på att jag likna bilkörning med problemlösning. Jag älskar att lösa problem. Varje gång jag skulle parkera, tänkte jag för mig själv; ”Ok, nu ska du lösa ett problem, hur gör du det på bästa sätt?” Jag hittade något som motiverade mig mer än att ta körtkort och något som motiverade mig att göra något jag var rädd för.

Ändra ditt tankemönster, visualisera dina drömmar, och kliv utanför trygghetszonen så kommer du bli förvånad över din egen förmåga.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0