Investera i dig själv

Efter några dagar semester är jag nu åter i bloggens världen och känner mig manad att reda ut en sak.Några av er läsare har frågat om jag och Nasim inte bryr sig om något annat i livet än på våra karriärer. Det är en mycket relevant fråga även om svaret är ganska självklart. Givetvis, som för de flesta andra, så kommer våra familjer och vänner i första rum. Men att inte bry sig om sin karriär är som att inte bry sig om hälften av sin vakna tid. För alla oss som jobbar heltid är det precis 50 % av vår vakna tid som vi spenderar på våra jobb (även restid är inräknat).  Hur vill du leva ditt liv? Vill du leva för hälften av din vakna tid eller för hela tiden? Jag vill iallafall dela häften av mitt liv med ett jobb som jag mår bra av och andra häften med min pojkvän, vänner och familj.  Ett jobb ger mer än bara lön. Det är en stor del av vår identitet och ett sätt till självförverkligande. Har du ett jobb som du tycker om blir du automatiskt bättre på det du gör.

Manpower har gjort en undersökning som visar att 1 av 10 svenskar har sitt drömjobb och 2 av 3 tror inte att de någonsin kommer att finna drömjobbet. Ganska dyster statistik enligt mitt tycke. Varför nöja sig med det näst bästa när man kan få det bästa? Att göra karriär har olika innebörd för olika personer. Vilken bana man än väljer så har alla en yrkeskarriär som påverkar stora delar av våra liv. För mig handlar jakten på det perfekta jobbet om att investera i mig själv. Livet är för kort för att jag inte ska värna om min egen lycka. Jag vet att jag blir lycklig om jag utvecklas som människa och göra något jag tycker är roligt. Jag vill inte redan i början av veckan längta till helgen. Jag vill inte ha jobbångest söndagar. Jag vill inte bara leva för min fritid.

Ibland tycks vissa människor tro att det inte går att både ha ett framgångsrikt yrkesliv och en lycklig familj. Jag tror att det kan vara precis tvärtom. Trivs du på jobbet mår du bättre, blir gladare och får mer energi över till annat. Att trivas och må bra är dessutom viktigt ur hälsosynpunkt. Åtskilliga undersökningar visar ju att lyckliga människor lever längre.  

Varför bara vara lycklig hälften av tiden?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0