Kom igång!

Hur går man egentligen tillväga när man har en affärsidé och inga pengar att satsa på den? Jag har själv varit och är väl lite i den sitsen. Så jag tänkte ta upp lite tips på hur man kan lyckas ändå.

Leta sponsorer - företag har massa pengar och smart är väl det att kolla vilka företag det går bra för. Om ett företag tror på din idé så finns det mycket hjälp att hämta. Våga bara fråga!

Affärs änglar - företag som blir delägare av ditt företag. Se till att de som du samarbetar med är seriösa och ger den hjälp du verkligen behöver. Diskutera och fundera innan du skriver på något.

Privata personer - var sjunde svensk är miljonär, det vill säga - din arbetskollegas pappa eller din grannes son eller din bästa väns lillesyster kan vara den personen som kan hjälper dig komma igång med din affärsidé.

Förutom att fiska pengar så är kontakter väldigt viktigt även här. Jag tar upp det än en gång, dina bekanta är dina viktigaste kontakter. De kan besitta kunskap som du behöver och eftersom ni är bekanta kanske du kan få det till reducerat pris. Som min lärare sa på högskolan - kolla på personen till vänster, han eller hon kan vara din chef i framtiden så var vän med alla i klassen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0