P1 tönt

Jag har varit hemma med huvudvärk och feber i tre dagar nu. Har inte haft ork till någon annan än att lyssna på P1, läsa tidningar, sova och blogga. I dag är det första dagen som jag känner mig någorlunda pigg. Det som slår mig är att jag älskar att lyssna på P1. Det är bra och fördjupande nyheter. När jag var student, och satt hemma och pluggade, lyssnade jag mer eller mindre varje dag på ett program som heter Ring P1. Jag har lyssnat på programmet nu dessa tre dagar och kommit underfull med hur viktigt det är att faktiskt lyssna på andra människors åsikter. Andra människor som inte utgör sin egen vänskapskrets. Programmet går ut på att olika människor, privat personer, ringer in och framför åsikter om dagsaktuella ämnen. Idag diskuterades bl.a. den ”nya lasermannen” i Skåne.

När man diskuterar saker med sina egna vänner är det nästan alltid så att alla tycker ungefär samma sak. Det kan skilja sig något men alla har samma värdegrund. Det är nånstans därför man många gånger gillar varandra. Även om man inte tror det själv är det lätt att bli färgad. Det blir liksom en klubb för inbördesbeundran. Detta är något som jag tror är viktigt att vara medveten om för att bli framgångsrik som medmänniska och i karriären. Människor som inte har förstålelse för och kunskaper om andra människor kommer aldrig nå särskilt långt.

Jag tycker alla politiker i detta land borde lyssna på Ring P1 för att få förståelse för verklighetens folk som Göran Hägglund så kärt säger. Lika viktigt som det är för en politiker att lyssna på sina väljare är det för en företagsledare att vara ute bland sin personal och sina kunderna. Förståelse och kunskap skapar framgång!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0