Från idé till verkligenhet – Små människor kan göra skillnad





Detta blogginlägg har en av mina bästa vänner skrivit. Jag bad honom berätta historien om ett projekt som vi arbetade med tillsammans under vår studietid.  

- En utav mina absolut mest värdefulla erfarenheter fick jag då jag var med och startade kampen för den fängslade journalisten Dawit Isaak i Linköping 2004. Det var jag, tillsammans med fem andra personer som gick samman och ville förändra världen. Vad sex personer som inte passerat 25 och levde på lånade pengar kunde åstadkomma visste jag inte då men det blev mer än jag någonsin kunnat ana.

Vi var sex hungriga entusiaster som ville göra skillnad men saknade en idé. Det var yrvädret TH som kom med idén. Han sa att det fanns en svensk som satt fängslad i Afrika som ingen brydde sig om. Ingen kände igen namnet Dawit och ingen kunde historien. Vi fick börja med att läsa på om ämnet, göra en strategi och sätta den i verket. När ett gäng studenter ska förändra världen är det viktigt med gemenskap. Vi hade inga pengar och förväntade oss inte tjäna några. För att det skulle kännas som att vi förändrade världen beslutade vi oss att ta till ovanligt radikala grepp. Vi skulle göra en hemsida, samla in namn och sätta upp affischer för att marknadsföra sidan. Ett mål var också att lära alla på universitetet om Dawit. Det gjorde vi.

Vi snickrade snabbt ihop sidan och affischerade hela universitetet en natt i november och vi gjorde det på natten för att göra hela operationen mer spännande. Vi satte lappar på toaletter, dörrar och anslagstavlor. Reaktionerna lät inte vänta på sig. Städpersonalen var inte nöjda men hade tålamod med vår entusiasm. Värre var det med kåren som hotade med advokater eftersom vi brutit mot deras affischeringsregler. Detta var naturligtvis en jackpott. Kåren gav sig på några studenter som kämpade för mänskliga rättigheter i Afrika. Det skickade vi till tidningarna som nappade direkt. Namninsamlingen slog nya rekord och var inte längre universitetets angelägenhet utan hela Sveriges. Vi blev årets studentorganisation på Linköpings Universitet. En grupp demokratikämpar från Eritrea ville ha vår hjälp att bygga en hemsida som skulle bli deras plattform för samordningen av oppositionen runt om i världen. Tre personer åkte med tiggda pengar till London och gjorde jobbet för en totalkostnad på 30000 kronor.

Vår kampanj fortsatte och inkluderade tillslut ett 20-tal riksdagsledamöter runt om i Sverige. Tyvärr är Dawit fortfarande fängslad. Jag skäms. Men jag är samtidigt stolt att vi fick Linköping att tillsammans med London och Washington DC att bli de starkaste fästena för motståndare till den Eritrianska regimen, det sa en representant för regeringen till den största tidningen i Asmara (Eritreas huvudstad). 

Vännerna har jag kvar och kommer alltid att ligga nära mitt hjärta. Allt började med en idé. Jag hoppas att jag någon gång i framtiden kan göra något lika roligt. 



Loggan ovan är gjord av en av medlemmarna i gruppen. Loggan används idag av de flesta stora tidningarna i Sverige som stödjer kampen för frigivning av Dawit.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0