Vad skulle du göra om du var ekonomiskt oberoende?

Ända sedan jag var lite har jag fått höra att man inte blir lycklig av pengar.  Jag tror inte heller det, däremot är jag helt övertygad om att pengar innebär frihet. Frihet att utforma våra liv precis som vi själva vill.  

Om jag skulle vara ekonomiskt oberoende skulle jag bosätta mig på en ö i Stockholms skärgård tillsammans med min pojkvän.  Jag skulle köpa vårt drömhus! Jag skulle ge min pojkvän möjlighet att förverkliga sina drömmar om en lite restaurang som han kunde ägna sig åt på halvtid och vara hemmaman resten av tiden. Han skulle få fixa med huset och trädgården och få känna sig händig som han älskar.  

Själv skulle jag hjälpa unga människor att förverkliga sina drömmar. Jag skulle öppna ett hus med olika avdelningar som främjar att unga människor förverkligar sina karriärers drömmar. En avdelning skulle vara ett bibliotek fullt med inspirerande böcker. En annan avdelning skulle inriktad på entreprenörskap, där ungdomarna skulle få möjlighet att få hjälp och stöd att starta eget företag. En tredje avdelning skulle vara inriktad på dem som vill göra en yrkeskarriär. Där skulle det finnas hjälp med allt från att skriva CV och personliga brev till att få råd och stöd frågor rörande yrkeslivet. På väggarna i byggnaden skulle vara fullt med berättelser om människor som har lyckats förverkligat sina drömmar. Hela huset skulle möjliggöra för unga att träffa människor i verkligheten som har åstadkommit det som de själva drömmer om. Alla som ville skulle få en egen mentor och cirka en dag i veckan skulle jag anordna föreläsningar i aktuella och intressanta ämnen.

Även om ekonomisk oberoende inte är något jag strävar efter utan mest drömmer om så tycker jag det är värt att fundera över vad man skulle ägna sitt liv åt om man var det.  Det är relevant av det anledningen att det säger något om vad man egentligen vill göra med sitt liv. Frågan jag ställer mig är; Om jag nu inte kommer att bli ekonomiskt oberoende, kan jag på något sätt förverkliga mina drömmar på något liknande sätt?

Jag hoppas det, och jag har kommit några få meter på den långa vägen.  Jag har börjat spara pengar så att jag en dag kan bo vid havet.  Jag har startat denna blogg för att kunna inspirera andra. Nu återstår det att hitta ett jobb som innehåller något inslag av det som huset rymmer. Är det någon som har tips om vart man kan hitta ett sådant jobb?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0