Partyt en språngbräda i karriären!

www.shortcut.nu skriver hur man ska sköta julfesten som börjar närma sig på många företag, vissa har till och med haft den redan. Väldigt bra och kloka tips för den som vill mingla åt sig kontakter på företaget på ett väldigt smidigt sätt samtidigt som man har roligt.



1. Klä dig rätt. Ett knep är att anpassa dig efter din närmsta chef, ett annat att följa uttrycket: "klä dig för jobbet du vill ha, inte för jobbet du har".

2. Tänk på vad du säger! Gnäll inte, skryt inte för mycket, prata inte skit och inte lön, kort sagt: säg inget på fyllan som du inte skulle göra en helt vanlig kontorsdag. Och nej, du bör inte säga till kollegorna att de suger och att du kan göra deras jobb mycket bättre än dem – speciellt inte till chefen.

3. Är din ambition att bli känd som kontorets tråkmåns? Snacka bara jobb hela kvällen! Är ambitionen snarare att bli bättre vän med dina kollegor så välj andra samtalsämnen. Och tänk på att inte hålla en monolog. Ställ frågor om andra, alla älskar att prata om sig själva.

4. Nätverka. Passa på att prata med kollegor du vanligtvis inte träffar och att byta några ord med chefen. Det är alltid bra att skapa dig ett gott rykte och se till att bli ett ansikte alla känner igen (på ett positivt sätt). Inte minst kan det hjälpa dig i din jobbvardag, med att bygga allianser och få hjälp fortare.

5. Passa på att begrava stridsyxan. Ta en drink med dina kontorsrivaler och lägg gamla konflikter bakom er.

6. Att bli känd som kontorets fyllo är ingen bra idé! Så ta det lugnt med spriten, det är lätt hänt att ta en drink för mycket och börja dansa med klädhängaren. Drick långsamt och ta varannan vatten. Och börja inte skrika efter mer sprit eller dricka upp bordsgrannarnas slattar − blir du sugen på mer än vad som bjuds är det dags att gå vidare.

7. Nej, det är inte det perfekta tillfället att äntligen lägga in stöten på den snygga IT-teknikern. Det är framförallt inte läge att stöta på Anna från ekonomiavdelningen som du efter sjätte ölen plötsligt upptäcker är urläcker. Och kränkningar och sexuella trakasserier är alltid uteslutet. Blir du själv utsatt för trakasserier under en
arbetsrelaterad tillställning, säg till!

8. Det är alltid kul med bilder, men lägg inte ut dem på nätet om du inte har tillåtelse från dina kollegor.

9. Gå inte först − det kan framstå som att du tycker att du är för cool för att stanna. Men gå inte heller sist − det är inget pyjamasparty. Spårar festen ur är det däremot definitivt dags att dra.

10. Glöm inte att tacka de på jobbet som anordnat festen!

11. Sist men inte minst: Ha kul! ( Har du verkligen inte kul, så låtsas − annars kan du lika gärna stanna hemma.)

Hela listan är tagen från http://www.shortcut.nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0