Det blir aldrig som man har tänkt sig

Hela krönikan är kopierad från Nya Affärs hemsida: http://nyaaffarer.se



Året var 1998 och Max Levchin var övertygad om att hans säkerhetslösning för trådlös överföring av information mellan handdatorer, såsom dåtidens storsäljande Palmpilot, skulle bli en kommersiell succé.


”Any minute now, there’ll be millions of people begging for security on their handled devices”, berättar Levchin i boken ”Founders at work".


Men Levchins krypteringsprodukt för handdatorer slog aldrig igenom. Trots det Levchin fortsatte att iterera med mycket hög aktivitetsgrad. Han gick från plan A till plan B och ända till plan G på två år. Han förkastade sin initiala affärsplan sex gånger innan han till slut skapade Paypal, ett säkert system för betalningar över nätet. Några år senare, i oktober 2002, sålde han Paypal, till Ebay för 1,5 miljarder dollar.


Alla framgångsrika entreprenörer har en gemensam övertygelse: att deras idé kommer att slå igenom och revolutionera världen.


Kleiner Perkins Caufield & Byers, KPCB, anses vara världens mest framgångsrika venture capital-bolag. Exempelvis kommer bolag som Amazon, Sun Microsystems, Electronic Arts och Google från Kleiner Perkins stall. Randy Komisar är delägare på KPCB och skriver i sin bok ”Getting to Plan B” att han vid ett möte med några av de bolag som KPCB nyligen hade investerat i tillfrågade entreprenörerna om handuppräckning på följande fråga; ”Vilka bolag har övergett sin ursprungliga affärsplan för att övergå till plan B eller vidare?” Två av tre entreprenörer räckte upp handen och tillade att de dessutom hade startat om sina bolag tre gånger var.


Råd 1: Hitta betalande kunder frön början

Det finns många olika sätt att skapa nya innovativa produkter och bygga teknikbolag med god tillväxtpotential. Inom Serendipity Innovations har vi tagit fasta på vikten att bygga team med komplementära kompetenser och att kunna dirigera processen i nära interaktion med betalande kunder redan i tidiga skeden av bolagets utveckling. Det är viktigt att driva utvecklingsarbetet tillsammans med betalande kunder redan i tidiga skeden. På så sätt kan man få mycket information om produkten, teknikens tillämpbarhet, marknaden och hur innovationsteamets kompetens kan matcha kundens behov.


Råd 2: Gör om! Ofta och billigt

Processen att på ett resurseffektivt sätt ta reda på och förstå vad kunden vill ligger i hjärtat av entreprenörskap. Dupont spenderade 5,7 miljoner dollar på labbstudier, 32 miljoner dollar på en pilotfabrik, över 300 miljoner dollar på en kommersiell fabrik samt ytterligare 150 miljoner dollar på marknadsföring och försäljning. Det tog de 15 år innan de nådde break-even på sin investering i Kevlar. Vägen från idé till produkt är normalt inte särskilt linjär. Både tekniken och produkten hinner förändras en hel del innan man kommer fram.

Därför är det extra viktigt för en entreprenör med små resurser att testa idén och affärsplanen snabbt och billigt. Som entreprenör behöver du hålla ett öppet sinne och inte kassera dina idéer i isolering från dina potentiella kunder.

Låt dina kunder utvärdera dina idéer och lyssna noga på deras kritik. Kundens kritik är ett uttryck för det verkliga behovet som de sitter med och är villiga att betala för. Låt kunden utmana idén och produkten, och var mottaglig och lyhörd för respons.


Man måste helt enkelt våga förändra sig och inte låsa sig vid sina initiala idéer och affärsplaner.


Saeid Esmaeilzadeh är vd vid Serendipity Innovations AB

Ashkan Pouya är styrelseordförande vid Serendipity Innovations och innovationsdirektör vid Lunds universitet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0