Vanliga intervjufrågor:



Berätta lite om dig själv
För att inte dra iväg så kan du fråga om det finns något på CV som arbetsgivaren vill veta mer om och berätta om det. Annars dra en snabbis från de två senaste åren (om du inte bytt arbetsplats för ofta, då är det nog smart och ha en förklaring varför du har gjort det)


Tre bra/Tre dåliga sidor
Vad du än svarar på tre positiva så GE EXEMPEL. Säg ej bara jag är driven, berätta om ett tillfälle där du var driven och gjorde något bra för företaget och även hur kollegor och chefer reagerade på det du gjorde utan att låta för skrytig. Dåliga är inte att säga att du är morgontrött. Jag brukar säga att jag har svårt att tala inför större grupper, de fleta arbetsgivarna har då sagt "det har vi alla och ler..." sen fortsätter jag att jag över upp det och har blivit mkt bättre, då blir leendet ännu större!


Lucka i din meritförteckning. Vad gjorde du under den tiden?
Här ska du ha svar på vad det faktiskt var du gjorde om du har en lucka i CVt. Var du ute och reste, fine det är ingenting fel med det och företag gillar oftast att man varit ute och äventyrat eftersom man lär sig mycket på det. Var iaf alltid redo på att svara varför du hade en lucka.


Vad fick dig att byta jobb?
Kritisera aldrig din förra arbetsgivare! Tona ner det negativa från ditt företag (om det var något negativt). Dra istället upp det positiva.


Vad gör du för närvarande?
Jobbar du? Fine då har du svaret. Är du arbetslös är inte det lika med att du är syssellös = du har svaret på frågan. Pluggar du på distans? Volentärjobbar du? Lär du dig ett nytt språk? En som är arbetslös kan börja på engång och därför kan de konkurrera ut de som idag har ett arbete. Jag säger inte att det är bättre att vara arbetslös och söka jobb men jag säger inte heller att det är sämre!


Vilka gör du om fem år?
Jag tror företagen vill veta om du har en personligplan vilket är något positivt. Att säga att du vill göra något som de har på deras företag är ännu bättre. Jämför det med en person som säger att den inte vet, inte tänkt på det. Vem skulle du välja som chef? Precis.


Varför ska vi anställa just dig?
"Jag är vänlig och kan samarbeta med alla typer av personligheter"
"Jag har lång erfarenhet av jobbet och jag är duktig på det jag gör"
"Jag ger alltid allt för den arbetsgivare jag jobbar för"
"Jag är bra på att arbeta självständigt och behöver alltså inte handledning jämt och ständigt"
"Jag har alltid varit nyfiken och intresserad av att få ett arbete i ert företag"
"Jag bryr mig inte i vad klockan är när jag är på arbetet och är van att arbeta övertid"


Vilka är dina löneanspråk?
Ta ej denna frågan på arbetsintervjun! Säger du fel svar så kan det vara så att du mister din chans till det nya jobbet. Ta det om du gått vidare på en andra intervju eller ett möte där ni faktiskt ska skriva på papper!


(hjälp taget från arbetslos.nu)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0