Aktieklubben

Som jag har berättat tidigare ska jag och fyra tjejer efter nyår starta en aktieklubb. Vi är fem tjejer som inte har någon kunskap alls om aktier och hur man köper och säljer. Idén växte fram genom att en av tjejerna föreslog att vi skulle starta en klubb/sällskap där vi träffas en gång i månad hemma hos någon av medlemmarna och äter middag tillsammans. Det skulle vara under enklare förhållande, en kväll mitt i veckan på ett rullande schema.  Denna idé kompletterades senare med att vi skulle förena detta med aktier och starta en aktieklubb.

Jag har länge tänkt på att jag skulle vilja utöka mitt sparande. I dagsläget har jag ett sparkonto som avser bostadssparande, ett sparkonto till större nöjen under året och ett pensionskonto. Dock vill jag också börja ett sparande på långsikt där jag är villig att ta lite större risker. Men eftersom jag inte kan något om aktier och redan har för mycket att göra så har jag inte kommit igång. Vad jag också har förstått så kostar det att handla med aktier. Vilket innebär att det inte alltid det lönar sig om man handlar med för små summor som skulle bli aktuellt i mitt fall om jag skulle göra det själv. (Rätta mig om jag har fel på denna punkt, då jag ännu inte satt mig in i detta.) Av dessa anledningar känns aktieklubben väldigt bra. Samtidigt som jag får tid att umgås med mina vänner, lär jag mig något nytt och bygger upp mitt sparande. Kan inte bli mycket bättre.

Att spara pengar och bygga upp en ekonomisk trygghet känns mycket angeläget av flera olika anledningar. Den främsta anledningen är att jag värnar om mitt oberoende.  Både i förhållande till jobb men också partner. Har jag en ekonomisktrygghet kan jag bryta upp när jag vill och undvika att stanna kvar i något av trygghetsskäl.  Jag vill bestämma över mitt eget liv och ha friheten att välja fritt. Med ett sparkapital kan jag säga upp mig när jag vill. Jag kan ta steget att starta eget om lusten skulle falla på och framförallt jag är inte ekonomisk beroende av en man. Mitt mål är att min levnadsstandard ska bero på mig och ingen annan.  

När vi har kommit igång med klubben och haft vår första träff kommer jag att uppdatera er!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0