En djupare förståelse för människor

Idag har jag haft min administrativa dag på jobbet vilket innebär att jag har kunnat förena nytta med nöje. Samtidigt som jag jobbat har jag hunnit lyssna på tre program av Sommar i P1. Alla programmen finns att ladda ner på www.sr.se eller så går det att lyssna direkt via iphone. Det är givande att lyssna på när andra människor berättar om sina livsöden, om mot och medgång, om kärlek och besvikelse och om glädje och sorg. I lyssnade jag på:

Anna Odell
- Berättade om hur hon skapade stora rubriker genom att spela psykisktsjuk under ett dygn och läggas in på Sankt Görans psykmottagning. Hon gjorde detta som examensarbeta på konstfack.  En annorlunda historia som jag har svårt att greppa. Vet inte om det kan kallas konst, galenskap eller om hon försökte att belysa ett samhällsproblem. Hur som bestämde jag mig för att inge lägga någon värdering bakom det efter att ha lyssnat på Annika Österbergs berättelse.

Annika Östberg -
Mycket fascinerande berättelse om att förlåta sig själv, ta sitt straff och klara av ett liv i ett fängelse med förnedrande maktfullkomlighet.  Annika har suttit i ett Amerikans fängelse i över 20 år dömd för mord/med hjälp till mord och är nu frigiven och tillbaka i Sverige. Att höra hennes berättelse får mig att tänka på hur bra jag har det och att man ska glädjas i det lilla. Det får mig också att reflektera över vad det handlar om att vara människa och att ingen har rätt att döma någon annan. Alla har sina skäl och alla kan förändras.

Per Holknekt
- Hans historia handlar om hur hans liv har varit en riktig bergodalbana. Från en lysande karriär som skejtboard proffs i USA. Ett liv som leder till ett drogmissbruk som han senare tar sig ur och flyttar hem till Sverige. Utbildar sig på högskolan, startar någon typ av skejtboard företag och affärerna går lysande. Till att återigen hamna i alkoholmissbruk och hemlöshet. För att sedan på nytt lyckas ta sig upp, vara med i Big Brother, jobba på mediabyrå och till sista starta Odd Molly. Odd Molly är idag ett miljardföretag. Hans berättelse är imponerande samtidigt tragisk på så vis att alkohol och droger kan ställa till det så mycket.

Jag rekommendera alla att lyssna på alla sommarparatare i P1.  Det ger stor insikt om hur vi människor fungerar och att alla människor skriver sin egen historia. Det slår mig att det tycks som alla människor har sina motgångar i livet men att det tycks finnas en inbyggd styra i alla människor att ta sig hur dem.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0