Kloka ord

Fick ett mail från en av mina vänner förra veckan som jag tänkte del med mig av. Mailet innehöll tre kloka påståenden som går att applicera på livet, karriär och entreprenörskap.

Värdet av att ha förlorat allt
Har man ingenting att förlora, ingenting att fall tillbaka på och ingenting att göra om ens plan inte fungerar hamnar man på gatan. Det är en stor chansning att ta sådana risker. Det krävs ett oerhört mod och det finns förmodligen väldigt få personer i Sverige som kan eller vill göra det. Att ha gjort det, och förlorat, är förmodligen den mest värdefulla erfarenheten en människa kan ha. Det är endast de som vågar satsa som kan vinna och några få vet hur det är att förlora. En vis man sa en gång, "if you go broke, do it before you are 30."

Värdet av att veta var gränsen går, hur mycket ska jag försöka
Välj inte alltid den svåraste vägen. Väl en väg som är lätt där man får hjälp och understöd istället för där hindren är många. Surfa lite på en våg av människor som tar fram det bästa ur en som får en att utvecklas och som får en att känna sig oslagbar. Känslan att känna sig oslagbar är bättre än känslan att lyckas. Det är roligare att vara på väg någonstans än att vara vid målet och tvingas att försöka gå vidare.

Värdet av att ha tur
Ibland är förutsättningarna fel och det behöver inte alltid vara så att det är ens eget fel. Exempelvis om man är ny på arbetsmarknaden mitt under en världsomspännande finanskris har man inte samma möjligheter att göra en snabb karriär. Det går men det är svårare. Det krävs att man har mod och att man har en del tur. Detta går inte alltid att påverka allt men försöker man tillräckligt många gånger så kommer man att lyckas. Det gäller att sätta sina förväntningar rätt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0