Personlig tillfredställelse = lycka?




Jag har funderat på vad det innebär att göra karriär. Då detta är en karriärs blogg tyckte jag även att innebörden av att göra karriär förtjänar ett inlägg. Att göra karriär kan har olika betydelse för olika människor. Generellt bör man nog kunna beskriva det som en persons utveckling inom arbetslivet. Ofta sammankopplas det med att avancera på arbetsplatsen, vilket kan vara att få en högre position, mer ansvar och mer i lönekuvertet.

Något jag också har funderat på är varför så många så gärna vill göra karriär medan säker lika många inte alls bryr sig. En del skriver upp tydliga mål och handlingsplaner för att uppnå deras optimala karriär. Andra flyter med och ägnar ingen energi åt det alls. Den största skaran människor befinner sig antagligen någonstans mitt i mellan.  Vad som är rätt och fel går nog inte att uttala sig om. Lika så om det är effektivast att skriva mål och handlingsplaner eller att gå till sitt jobb, gneta på och göra ett bra jobb varje dag utan att planera särskilt mycket.  Det ena behöver dock inte utesluta det andra. Jag träffat människor av båda sorterna. I båda fallen finns det de som lyckats och de som inte har kommit lika långt.

Varför vill så många människor göra karriär? Gör man det för att bli bekräftad som människa? Blir man lyckliga av att göra karriär? Gör man det för att bevisa för sig själv och andra att man duger? Är det pengar som är drivkraften?

Utan några vetenskapliga belägg tror jag många gör det för att bevisa sin duglighet för sig själv och andra. Sedan är det klart att det handlar om pengar. Men pengar är ju också något slag av kvitto på framgång. Men frågan är om det inte främst handlar om den eviga jakten på lycka. Jag tror att man till vis mån blir lycklig av att göra karriär. Om jag inte trott det hade jag inte ens funderat på det och haft ambition att göra det. Gör man en karriär i vilken man känner personlig tillfredställelse i blir man lycklig. Inte för karriären i sig utan för känslan av personlig tillfredställelse.

Personlig tillfredställelse är ju just personlig och därför olika för olika personer. Detta hänger antagligen ihop med varför somliga vill göra karriär och andra inte bryr sig. Samt varför vi ser så olika på vad det innebär. Men kärnan är den samma. Alla vill känna personlig tillfredställelse men vi gör det på olika sätt. Personlig tillfredställelse = lycka?


Bild:www.freefoto.com


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0