Boken som ger dig drömjobbet?



Det är bra att ni läsare börjar komma med synpunkter på vad vi skriver. Det buggar och tackar vi för. En av er läsare har påpekat att det var bra med boktips, men han tyckte att det hade varit ännu bättre om jag skrivit en beskrivning av varje bok. Så därför tänkte jag ta till mig av den konstruktiva kritiken och berätta lite kort om böckerna. Börjar med Jobbsökarboken av Charlotte Hågård.

Charlotta Hågård är av Sveriges ledande karriärexperter. Hon har coachat tiotusentals människor till att finna nya jobb och hon har även utbildat många coacher. I denna bok skriver hon om 12 snabba steg till ett nytt jobb.

Boken är fylld av övningar och praktiska råd. Det går in på ämnen som att skaffa sig självinsikt, målsättning med jobbsökandet, kartläggning av arbetsmarknaden, hur man blir en framgångsrik nätverkare, hur man skriver CV och hur man marknadsför sig på bästa sätt.  Boken kräver en heldel tid men arbetar man sig igenom alla övningar är jag övertygad om man är betydligt bättre förberedd.  Förhoppningsvis hittar man drömjobbet snabbare också.

Jag har själv lyckats arbeta mig igenom knappt en tredjedel. En nyttig övning som jag gjorde igår kväll gick ut på att fundera ut 8 nyckelvärden som jag vill att mitt jobb ska innehålla.

Det jag kom fram till var:

1.     
Trygghet 2. Bra betalt 3. Självständighet 4. Förändring & variation 5. Kompetens utveckling 6. Tillhörighet 7. Arbetsglädje 8. Organisations inflytande

Denna övning kan vara nyttig att göra oavsett om man vill byta jobb eller inte. Den kan också vara väldigt bra om man är student och letar efter sitt första jobb.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0