Förebild


Kort fakta: Storbritanniens första kvinnliga premiärminister. Hon var premiärminister mellan åren 1979–90. Hennes auktoritära ledarstil gav henne namnet "järnladyn". Hon ledde det konservativa partiet till seger i tre val men avsattes efter en maktkamp. Thatcher anses allmänt som en av de viktigaste brittiska politikerna under det senare 1900-talet.  Hon har väckt starkt stöd men också starkt motstånd.

Jag har många förebilder och en av dem är Margaret Thatcher. Tror det är viktigt att ha många olika förebilder som man kan läsa om och få inspiration av. Jag skrev min C- uppsats om Thatcher. Det var mycket intressant. Borde nog leta fram den och läsa igen.

Jag beundrar Margaret Thatcher på många sätt. Utan att lägga någon som helst politiks värdering i det hela är hon en kvinna som vågade står upp för sina ideal. Hon vågade driva igenom sin politik trots kritik inom och utanför det egna partiet. Det krävs stort mod och självförtroende för att åstadkomma det hon gjorde.  

Jag tror det är många av oss skulle göra bättre ifrån oss, om vi bara hade lite mod i oss att göra det vi verkligen tror på. Utan att få kalla fötter så snart vi möter lite motstånd. Detta gäller både privat och på arbetsplatsen.



Bilden är hämtad från http://americansfortruth.com/uploads/2009/02/maggie_thatcher.jpg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0