Kärnvärden

Min karriärcoach har gett mig i uppgift att fundera över mina kärnvärden och ställa dem emot varandra. Jag fick välja ut 10 värden bland ett hundratal. Jag gjorde en tabell med värdena, vertikalt och horisontellt, fyllde sedan i värdet i rutan som jag värderade högt av de två som mötes i tabellen. Efter det räknade antal gånger jag valt respektive ord. Resultatet blev;

1. Mat
2. Kärlek
3. Familj
4. Vänskap
5. Ekonomisk säkerhet
6. Personlig utveckling
7. Engagemang
8. Kreativitet
9. Njutning
10. Karriär

När jag ställde värdena mot varandra blev något väldigt tydligt för mig. De fem värdena som fick flest poäng är vad jag anser vara grundläggande behov för att vara lycklig. De andra fem handlar mer om självförverkligande. Det jag lärde mig av denna övning är att just särskilja dessa värden ifrån varandra. Det gäller att påminna sig om vad som är viktigast i livet och vad som handlar om ren självförverkligande. Återigen gör Maslows behovstrappa sig gällande.

Vad är dina kärnvärden? Vad tycker du är viktigt i ditt liv? Hur hittar du balans mellan de olika värdena för att få en bättre helhet?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0