Karriärcoachen

På tisdag ska jag ha möte med min karriärcoach igen. Det ska bli spännande men också lite läskigt. Som jag tidigare berättat om har jag fått några övningar från henne som jag har gjort och ikväll mailade hon några frågor som jag ska tänka igenom innan mötet.

För er som också funderar på att anlita en coach tänkte jag berätta lite om hur det fungerar.  En coach fokuserar framåt i tiden, är ett bollplank och ska få dig att tänka i nya banor. Viktigt att känna till att en coach inte ger råd.  Coaching är bra för dig vill genomföra förändring och utvecklas. Vilka frågor som prioriteras väljer du själv. Det bästa är om coaching ges under en längre tid för att på så vis skapa en varaktig förändring.

Coachen är en resurs som ställer frågor och stöttar men du måste göra jobbet själv.  Det förväntas att du gör ditt bästa men coachen ska hjälpa dig på rätt spår om du tappar bort dig. En del av coachingen handlar om att ifrågasätta och konkretisera dina tankar och idéer. Förvänta dig hemuppgifter. Det kan exempelvis vara sätta mål, göra handlingsplaner eller att börja verkställa dina planer. Här är det viktigt att ha en dialog så att du inte känner att det är för mycket eller för lite. Det är du som bestämmer - Du är kunden.  Glöm dock inte bort att du är därför för att du vill utvecklas. 

Ett gott råd innan du bestämmer dig för vilken coach och om coaching är något för dig är att boka ett prova - på- samtal. Det är helt kostnadsfritt. Det är viktigt att känna att man stämmer bra överens som personer för att det ska funka.

Det här var lite kort hur det funkar och vad som kan vara bra att tänka på. Kommer hålla er löpande uppdaterade om hur det går för mig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0